”Koneen päivittäiset huolenpitotoimet kannattaa ottaa rutiiniksi, sillä säännöllisesti tehdyt tarkistukset vievät päivässä vain noin 5-10 minuuttia, mutta voivat ehkäistä suuriltakin vahingoilta.”

Käyttäjän käsikirjassa arvokasta tietoa traktorin omistajalle

Jokainen uusi traktori lähtee tehtaalta kohti uutta omistajaansa mukanaan erittäin tärkeä varuste; Käyttäjän käsikirja. Käyttäjän käsikirjan kansissa on kallisarvoista ja hyödyllistä tietoa traktorista, sen käytöstä sekä ennen kaikkea traktorin huollosta. On erittäin harmillista, jos tuo tärkeä kirjanen jää traktorin omistajalta unohduksiin, koska käsikirjaan perehtymisellä ja esimerkiksi huoltotoimenpiteiden aikataulun noudattamisella voidaan estää mm. tarpeettomia konerikkoja, huomauttaa Valtran (EME) huoltopäällikkö Jaakko Liukko.

Jos käyttäjän käsikirja on syystä tai toisesta päässyt katoamaan, ei tarvitse jäädä arvailemaan oman koneensa huoltotoimenpiteitä, vaan lähimmältä AGCO/Valtra varaosapisteeltä tai sopimushuoltajalta voi tilata uuden hukkuneen tilalle. Vanhin Valtran traktorimalli mihin käsikirjan voi tällä hetkellä tilata on Valmet 359 D, jota valmistettiin vuosina 1959–1960.

Huoltoa päivittäin, viikoittain vai käyttötunneittain?

Käyttäjän käsikirjassa traktorin omistajan itse suorittamat huoltotoimenpiteet on jaoteltu päivittäisiin, viikoittaisiin, kausittaisiin tai vastaavasti käyttötuntiperusteisiin huoltotoimenpiteisiin. Valtran (Suomi) huoltopäällikkö Mikko Hämäläinen kertoo, että pääsääntöisesti traktorit huolletaan käyttötuntiperusteisesti, mutta jos huoltotaulukon mukaiset käyttötunnit eivät tule täyteen, on tärkeä muistaa käytöstä riippumaton vuosittainen huolto. Yleisimmin juuri vuosihuolto unohtuu vähemmän käytössä olevilta koneilta. 

 
Käsikirjan ohjeissa 10 ja 50 käyttötunteihin perustuvat huoltotoimenpiteet ovat traktorin omistajan vastuulla. Hämäläinen luettelee niihin kuuluvan mm. moottorin öljyjen, voimansiirron öljyjen ja rengaspaineiden tarkistamisen sekä etuakseliston laakereiden ja jarrumekanismin rasvaamisen.  

 
Päivittäiset tarkastukset on parempi tehdä päivän alkajaisiksi kylmälle koneelle, jolloin jäähdytysneste ja öljyt ovat viilentyneet ja öljyt ehtineet laskeutua öljypohjaan. Kone kannattaa kiertää kauttaaltaan ja tarkastella esimerkiksi renkaiden kunto.  

 
– Päivittäisessä huollossa tulee silmäiltyä traktorin yleisilme läpi, jolloin on mahdollista puuttua heti orastaviin ongelmakohtiin tai mahdollisiin vuotoihin. Pahimpia vikoja, jotka päivittäisillä pienillä huoltotoimenpiteillä ja aktiivisella seurannalla olisi voitu ehkäistä, ovat esimerkiksi erilaiset öljyvuodot, voimansiirtovauriot tai välirungon vaurioituminen esimerkiksi etukuormaajan sovitteiden kiinnitysten löystymisestä. Usein, kun jokin merkkivalo palaa tai koneesta kuuluu ääniä, voivat vauriot olla jo pitkällä ja kone joutua pahimmassa tapauksessa seisomaan huollossa juuri siihen kiireisimpään aikaan, toteaa Jaakko Liukko.

 
Syksyn huoltotoimenpiteet

– Kun lämpötilat alkavat laskea öisin miinus asteille, on syytä siirtyä talvilaatuun polttoaineissa. Siirtyminen on hyvä tehdä hyvissä ajoin, muutoin kone ei lähde käyntiin enää pakkaskeleillä, sanoo Mikko Hämäläinen. Yleisin mikä unohtuu tarkistaa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin.  Lämmittimen ympäristö ja pakoputki olisi hyvä puhdistaa palavasta materiaalista ja koekäyttää kerran kunnolla lämpimäksi asti ennen varsinaista tarvetta, vinkkaa Hämäläinen.

– Toinen mikä on hyvä silmämääräisesti tarkistaa syksyllä on raitisilma- sekä sisäkierronsuodatin. Jos ohjaamo huurtuu, voi raitisilmasuodatin olla jo tukossa.

Normaalisti polttoaineen suodattimet vaihdetaan uusiin traktoreihin ensihuollossa ja tämän jälkeen määräaikaishuoltotaulukon mukaisesti, mutta jos haluaa ottaa varman päälle, voi niiden vaihtamista harkita myös syksyisin. Akun tarkistus on myös tärkeää, ja sen voi tarkistuttaa valtuutetuissa huoltopisteissä. 


– Heikon akun kunnon voi kuulla jo startatessa. Akun vaihto on erittäin ajankohtainen jos viitteitä huonosta akusta on ollut jo kesäaikaan, koska se vaiva ei pakkasella parane, toteaa Hämäläinen. 

edt_diagnostiikkalaitteen_kayttoa.jpg


Valtran EME (Europe and Middle East) huoltopäällikkö Jaakko Liukko (vas.) ja Valtran Suomen huoltopäällikkö Mikko Hämäläinen (oik.) tutkivat huollon diagnostiikkalaitetta EDT-työkalua.